De voorbumper van de Porsche 959 is opnieuw tot leven gebracht door middel van reverse engineering. Een uniek project. Van deze klassieker waren geen CAD-modellen en gereedschappen meer beschikbaar. Door inzet van onze moderne scanapparatuur verzorgden we het complete ontwikkeltraject tot en met de levering van een kleine serie van het product.
Concept
De auto wordt gescand met onze moderne GOM-apparatuur. Zo krijgen we een complete puntenwolk waarvan we een STL file kunnen maken. Door het toevoegen van van extra scans van de binnenzijde en achterliggende omgeving hebben we meer details verkregen. Het resultaat: een opgeschoond scanmodel.
Engineering
Door gebruik te maken van de module reverse engineering binnen het Catia tekenpakket wordt het model volledig opnieuw opgebouwd. We maakten hiervoor gebruik van automatische feature herkenning. Onze engineers hebben met behulp van de scandata een werkbaar CAD-model ontwikkeld. Deze CAD-data worden met de klant gedeeld en ter goedkeuring aangeboden. In dit stadium wordt ook het materiaal van het product vastgelegd met de daarbij horende productietechniek bepaald. Doordat we deze gereedschappen in eigen huis bewerken, kunnen we efficiënter werken. We hoeven geen uitgebreid tekeningen-pakket aan te maken. In plaats daarvan werken we met interne kleurcodes om specifieke zaken uit te lichten.
Tooling
Na goedkeuring van het CAD-model zijn we op de ontwikkelingsafdeling aan de slag gegaan met de gereedschapsconstructie. We kijken naar alle mogelijke probleemhoeken. Voor elke probleemhoek komt een passende oplossing door bijvoorbeeld met extra inzetstukken in het gereedschap te gaan werken. In nauw overleg met de modelmakerij en de freesafdeling is het CAD-model verder afgewerkt. De constructeur maakt de werkplaatshandleiding met daarin ook de ruwe maten van het gereedschap of de tekening van het te lijmen stockblok.
Gereedschap productie
In de modelmakerij heeft men de ruwe stockblokken voorbereid. Gekeken naar de aantallen hebben we verschillende materialen tot onze beschikking. Het CAD-model wordt in het VISI-CAM pakket ingelezen. Hiervoor hebben we een directe verbinding met Catia. Door in het CAD-model met kleuren te werken geven we de verschillende tolerantie velden aan. Voor de productie van het gereedschap maken we op de CAM-afdeling verschillende freesprogramma’s. Door de complexiteit van het te frezen werkstuk is ervoor gekozen de gereedschappen op de 5-assige freesmachines te bewerken. Inzetstukken maken we op kleinere machines. Zo vormt zich uiteindelijk de injectie mal om het product in te realiseren.
Controle
Op vraag van de opdrachtgever hebben we naast de productie van het gereedschap ook een controlemal gerealiseerd. Hierbij is een opnameconcept bedacht om het product op dezelfde manier te monteren, voor controle, als hoe het later in de auto zal worden bevestigd. Hier maken we gebruik van onze eigen opspanbok om de kosten voor de opdrachtgever zo laag mogelijk te houden.
Producten
Het gereedschap is gereed. We laten het PU eindproduct tot leven komen door middel van RIM lagedrukinjecties. Het voordeel van deze methode is dat we kleine series producten kunnen maken. De achterzijde van het product bevat namelijk ook details. Product wordt netjes afgewerkt en desgewenst voorzien van een laklaag. Geheel naar klantwens.